Maks løfteevne for de to helikoptertypene er henholdsvis 500 kg og 1400kg. Slike løft forutsetter lite drivstoff i tanken, og mange stopp for nye tankinger. Både heving fra bakken med tungt hiv, selve transporten og nedstigning samt plassering av lasten på losseplassen tar betydelig lenge tid enn ved lettere hiv. Men i mange tilfeller kan ikke lasten deles, og lastekapasiteten må utnyttes maksimalt.
Ved transport av lett last, som for eksempel hytteisolasjon, er det ikke mulig å utnytte helikopterets løfteevne fullt ut, fordi lasten da ville ha blitt for stor i omfang, noe som igjen betyr sakte fart under flygningen. Mengden av isolasjon for hvert hiv, avtales med piloten. Også store, flate gjenstander krever spesiell stropping, for ikke å rotere under flygingen.
Det er etter hvert blitt vanlig å bruke helikopter for transport av materialer til nye hytter. I denne sammenheng er det meget viktig at hver last (hiv) tilpasses helikopterets løfteevne. Det er også viktig å være oppmerksom på at tørt tremateriale som kommer fra lager, trekker til seg fuktighet hvis det blir liggende ute, og øker dermed i vekt. Helikoptertransporten bør derfor planlegges slik at man unngår regn og fuktig vær hvis materialene blir liggende ute i påvente av helikoptertransport.
Utlegging og henting av traverser samt rydding av kraftledningsgater, se Spesialoppdrag.